Saturday, December 11, 2010

WikiLeaks & Jang Group: How Conveniently Jang Group Shirk Responsibility.

Nobody put the Gun on Jang Group's head to File the Report of Online International News Network as Lead Headlines in Daily Jang and The News International too but Jang Group very conveniently rather shamelessly says, KARACHI: A senior official of The Jang Group has protested the release of the story by the Online news agency about some purported diplomatic cables released by WikiLeaks disclosing that there were enough evidences of Indian involvement in Waziristan and other tribal areas of Pakistan as well as Balochistan. The story was published by all newspapers of the group, including Daily Jang and The News International, on December 10, 2010. The news item was also carried by the group’s websites. The official said in a letter to Online on Friday: “Immediately on publication of the above story, the international media declared this news as fake and severely criticised our newspapers. The Guardian of UK published under the headline ‘Pakistani Media publish fake Wikileaks cable attacking India.’ They mentioned the name of Daily Jang and The News International and said that it was the first case of Wikileaks being exploited for propaganda purposes.” The letter said: “We have ourselves investigated and checked thoroughly and did not find any such diplomatic cable on WikiLeaks. Our groupís credibility has been thus badly damaged at the international level due to your concocted and fake news item.” It added: “Please let us know at the earliest why such a damaging fake story was concocted by your news agency and who had asked you to do so.” The official pointed out that senior editors of the group had complained that in the past too, Online news agency had released false and fake news items on many occasions. “They have become suspicious of the credibility of the stories of your agency and are showing reluctance to use the same any more,” he said. “We will be waiting for your reply and in the meantime please note that we will not pay you the subscription of the current month. Please also note that if in future if we find any more fake or concocted story in your releases, we will not hesitate to terminate the arrangements with you.” Reference: Jang Group protests to Online Saturday, December 11, 2010 Pak papers retract fake WikiLeaks report Saturday, December 11, 2010 Online issues WikiLeaks clarification Saturday, December 11, 2010

But that Protest, Apology & Retraction won't do because Jang Group's Track Record of filing canard is quite marvelous and they in the past committed hilarious acts of clumsiness rather outright Yellow Journalism and when someone pointed out they very shamelessly try to cover up the mistake and that too in a very clumsy manner instead of simple "We are Sorry"

Here are few glimpses


The Jang Group has become so obsessed with quickly seeing the back of the government and is probably salivating so much over the prospects of threatened long marches that sometimes it gets muddled up in its excitement... This is the heading from yesterday's daily Jang about Prime Minister Yousuf Raza Gilani trying to reassure people - dreading a government-Supreme Court showdown in court today (October 13) - that nothing bad would happen. The headline reads: "13 March Ko Kuchh Nahin Hoga..." [Nothing will happen on March 13...]. REFERENCE: Crap All Round WEDNESDAY, OCTOBER 13, 2010

(Courtesy: Mr. Maaz Abdullah)


MUHAMMAD SALEH ZAAFIR, SENIOR CORRESPONDENT OF JANG GROUP OF NEWSPAPERS/GEO TV & CONTEMPT OF COURT - ISLAMABAD: The 13-member full court of the Supreme Court on Tuesday accepted the unconditional apology of a newsman for filing a report pertaining to the alleged preparation of references against four senior judges of the said bench. Following is the text of the order issued by the 13-member full court of the Supreme Court after unconditional apology by journalist Muhammad Saleh Zaafir:

“Muhammad Saleh Zaafir, editor special reporting of daily Jang and The News, has entered appearance on our call in connection with the news items appearing in the Rawalpindi edition of the daily ‘Jang’ and daily ‘The News’ on 11th June, 2007, regarding some references being made against four senior hon’ble judges of this Court who, presumably also happen to be the members of this bench. The said news item appeared to be open to further serious exception because such a news item had been published, more than boldly, on the front pages of the said two newspapers on the day when the bench was expected to announce its decision on the maintainability of the petition filed in this court questioning the presidential reference against the chief justice of Pakistan. It may be added that certain insinuation have been made in the said news items pointing towards some alleged misconduct committed by the four un-named senior judges of this Court.

2. Muhammad Saleh Zaafir, who is the reporter of the said news items, when confronted with the same, frankly and honestly conceded that he had made no effort to verify the veracity of the allegations levelled in the said news items before publishing the same nor did he have any proof in support of the contents thereof. He, however, added at the very outset that he had utmost regards and respect for not only the said hon’ble judges of this Court but for the entire judiciary; that he did not have even an iota of doubt about their integrity and character and that reporting the said news items was a grave mistake on his part.

3. He tendered verbal unconditional apologies in open Court and also placed on record his statement to the above noted effect, in writing.

4. The regrets offered by Muhammad Saleh Zaafir, reporter/editor, appear to be sincere and the remorse expressed by him appears to be genuine. In this view of the matter, we do not consider it necessary to proceed with the matter any further except warning him to be careful in future.

5. On our call, Muhammad Afzal Butt, president of the Rawalpindi-Islamabad Union of Journalists, also entered appearance for assistance.

6. The reporting of the proceedings which have taken place in Court in connection with the matter in question shall be made only to the extent that the apology tendered by the said Muhammad Saleh Zaafir shall be published in full and so would be published this order passed thereon. The daily ‘Jang’ and daily ‘The News’, which have published the news items in question, shall publish the apology and this order, prominently, on their front pages. Muhammad Saleh Zaafir undertakes to do the same and has been ordered accordingly.”

Meanwhile, the following is the text of unconditional apology tendered by Muhammad Saleh Zaafir before the Supreme Court on Tuesday.

“I, Muhammad Saleh Zaafir, do hereby tender an unconditional apology to the hon’ble court in relation to the contents of the story that appeared in daily The News/daily Jang on June 11, 2007.

“I have been directed by the hon’ble court to submit any proof in relations to the contents of the said items. I would humbly submit that I have no proof whatsoever in relation to the matter discussed in the said story.

“I keep this hon’ble court in the highest esteem and respect. I can never ever think of bringing about a bad name to the hon’ble court or to any learned judge of the hon’able court. I would submit that I can never think of committing contempt of this hon’ble court.

“I undertake to be careful in future and am ashamed for the publication of the story. I would humbly seek pardon in relation to the grievous lapse. “I pray to the hon’ble court that no further action may kindly be proceeded in relation to the matter. I would entreat that my unconditional apology may graciously be accepted.” REFERENCES: SC warns newsman, accepts apology Wednesday, June 13, 2007 Reporter apologises to SC for ‘baseless report’ Wednesday, June 13, 2007\13\story_13-6-2007_pg7_3

REAL FACE OF GEO TV/Jang Group of Newspapers & The News International

LAHORE: Iftikhar Ahmed, the host of Geo TV show ‘Jawabdeh’, resigned on Sunday after the channel administration refused to air an interview with former Pakistan Television managing director Shahid Masood. The interview was recorded last week and was being advertised in the group’s The News and Jang newspapers. On Sunday, the Geo TV administration seized the original recording and declined to run it. Iftikhar Ahmed told Aaj Kal he was being pressured to censor parts of the interview but he did not compromise on principles and resigned. aaj kal report REFERENCE: Geo ‘Jawabdeh’ host Iftikhar Ahmed resigns in protest Monday, November 17, 2008\11\17\story_17-11-2008_pg7_34

Real Face of Dr Shahid Masood Part 1

Real Face of Dr Shahid Masood Part 2

Real Face of Dr Shahid Masood Part 3

Real Face of Dr Shahid Masood Part 4

Real Face of Dr Shahid Masood Part 5

Real Face of Dr Shahid Masood Part 6

During the infamous "Sindhi Cap Fiasco of GEO TV" Kamran Khan lied through his teeth by saying that Dr. Shahid Masood’s words against Sindhi Culture were Unintentional. When something goes ON AIR you [GEO TV] better own it that these were the Real Intentions of GEO TV. REFERENCE: GEO TV/JANG GROUP: Lies of Kamran Khan. GEO TV/JANG GROUP: Sindhi Cap, National Dress & General Musharraf. JANG GROUP/GEO TV: Contempt of Court, Media Trial & EX. Senator Saifur Rehman. Former President Rafiq Tarar Sabotaged & Subverted the Judiciary.


Dr Shahid Masood and Jang Group of Newspapers often pull popular stunt to gain cheap popularity.[that is why Dr Shahid often write Urdu Columns because human memory is weak] One wonder which version of Shahid Masood and Jang are to be trusted? the one who started his career in ARY ONE World - Views on News, the one who used to exploit Pakistanis on Meray Mutabiq on GEO TV, or the one who joined PTV and Prime Minister Secretariat as the Advisor to PM or the one who again joined Jang Group of Newspapers and GEO TV's Meray Mutabiq [AIK BAR PHIR - ONCE AGAIN] ‘revealing’ that he is dismantled by the government, I wonder after so many somersaults [for earning quick bucks], does even the inept PPP Government need a Zionist Conspiracy to dismantle this comedian, Dr Shahid Masood? One wonders that when Dr Shahid Masood knew everything bad about Asif Ali Zardari & Co then why did he join the PPP Cabinet, he also accepted the post of MD PTV and then again quit PTV and that too when his pay package was discussed [read the news below filed by the side kick of Ansar Abbasi i.e. Muhammad Ahmad Noorani in The News]in National Assembly and Senate he filed this story in The News International about Ansar Abbasi and rejoined GEO TV again.

ISLAMABAD: Senior anchor person and former MD PTV Dr Shahid Masood has said that he has been told by a federal minister that Ansar Abbasi, Editor Investigations, The News, was on the government hit list and once he is “dismantled” the next target will be Shaheen Sehbai, the Group Editor of the newspaper. Dr Shahid explained that he was clearly told by a PPP government federal minister that he (Dr Shahid) has already been ‘dismantled.’ “Ansar Abbasi is being dismantled right now while Shaheen Sehbai will be dismantled in the near future,” he said. REFERENCE:Minister reveals media-bashing plans of government, says Dr Shahid By Muhammad Ahmad Noorani Wednesday, December 31, 2008

According to Dr Shahid Masood, the minister told him that first he (Dr Shahid) had been ‘dismantled’ successfully. “Now a character assassination campaign against the Editor Investigations, The News Ansar Abbasi is under way, and after completely dismantling him (Ansar) a similar campaign will be launched against Group Editor, The News, Shaheen Sehbai. REFERENCE: Minister reveals media-bashing plans of government, says Dr Shahid By Muhammad Ahmad Nooran Wednesday, December 31, 2008


Mr. Ansar Abbasi's sidekick in The News International i.e. Mr. Muhammad Ahmad Noorani had also filed this story today i.e. Sunday, November 22, 2009, and he is feeling very bad about ARY ONE WORLD'S FOUNDER OWNER Haji Abdul Razzaq of ARY TV INVOLVEMENT IN CORRUTPION and NRO. One thing is forgotten by Mr Muhammad Ahmad Noorani that Dr. Shahid Masood [GEO TV] was once affiliated with ARY One World, as its senior executive director and was the chief of ARY One World conducting the show Views On News on ARY.



ISLAMABAD: It might be shameful for the whole media community of Pakistan which is continuously fighting against dictatorial rules and its by-products like the National Reconciliation Ordinance (NRO), one of the cronies of top man sitting at the capital hill top, Haji Abdul Razzaq of ARY TV, is also among the beneficiaries of the atrocious and notorious NRO ordinance. According to documents available with The News, in the scam of plundering of billions of rupees of the Muslim Commercial Bank (MCB), cases of buddies of the top man - Hussain Lawai and Haji Abdul Razzaq - were closed under the NRO after four months of the promulgation of the notorious law. Both the cases against Lawai and Haji Razzaq were criminal in nature and thus were closed/disposed of by the Special Court (Offences in Banks) on August 19, 2008, on the recommendation of a federal review board which was given on June 26, 2008.

It is highly criminal on the part of the State Bank of Pakistan (SBP) that by defying all the rules and regulation it first gave a green signal to Hussain Lawai to be appointed as CEO of Arif Habib Bank, and now the central bank is in the process of bestowing My Bank upon the person involved in MCB plunder scam. The SBP spokesman was not available to record his version despite repeated calls made on his cell phone. A federal review board, consisting of Justice (R) Hamid Ali Mirza, Justice (R) Malik Muhammad Qayyum and Justice (R) Agha Rafiq Ahmad Khan, declared that FIR No 5/97 (Case No 12/97) and FIR No 6/97 (Case No 14/97) were politically motivated and thus the board recommend that the cases should be withdrawn. On this recommendation the concerned court acted swiftly and took no time in terminating the cases. According to the apex court judgment and legal interpretation these cases will be reopened on November 28, 2009, and both Lawai and Haji Razzaq will be liable to arrest. REFERENCE: MCB plunder scam By Muhammad Ahmad Noorani - ARY chief, Lawai were ‘cleansed’ under NRO Sunday, November 22, 2009


ISLAMABAD: The Establishment Division on Monday issued an ambiguous notification explaining the package and remunerations of the newly-appointed chairman-cum-managing director of the state-owned Pakistan Television Corporation (PTV). The letter of the Establishment Division bearing No 1/64/2008-E-6, dated June 30, 2008, says that besides the fixed remuneration of the new chairman PTV, any other “financial benefits” are negotiable between Dr Shahid Masood and “competent authority” at some later stage. The Establishment Division letter read: “Dr Shahid Masood, chairman PTV, who also has the additional charge of managing director, has agreed to receive the same remuneration package which was given to former MD PTV Yousuf Baig Mirza (annexure-III).” The contract of Dr Shahid Masood will be for a period of five years which could be terminated by either side on a six-month notice. The attached document (annexure-III) issued by the Establishment Division on May 25, 2007, said that MD PTV Yousuf Baig Mirza would get Rs 700,000 per month as salary. His house rent would be Rs 150,000 and utility allowances Rs 25,000. The salary would be raised by Rs 50,000 per annum. Free mobile phone, two residence telephones and one fax would be allowed. Business class tickets would be given for the national and international travels. Recreational allowance would be given according to the situation. The notification issued by the Establishment Division on Monday said Dr Shahid Masood would be paid Rs 50,000 extra to that of the package of the previous MD as he (Dr Shahid) would also hold the office of the PTV chairman. REFERENCE: Package of PTV chairman announced By Muhammad Ahmad Noorani Tuesday, July 01, 2008

Information minister Sherry Rehman has also approved the Establishment Division notification. However, senior PTV officials see the point of “extra financial benefits to be negotiated later” with concern. The officials maintained that it would be totally against the rules of the corporation and illegal to offer somebody any percentage of the income from any programme aired on the PTV. Dr Shahid Masood was appointed as the PTV chairman through the Establishment Division letter No 1/64/2008-E-6, dated May 31, 2008, and was given the additional charge of the MD through the letter No 1/64/2008-E-6, dated June 21, 2008. REFERENCE: Package of PTV chairman announced By Muhammad Ahmad Noorani Tuesday, July 01, 2008


ISLAMABAD: Senior anchor person and former MD PTV Dr Shahid Masood has said that he has been told by a federal minister that Ansar Abbasi, Editor Investigations, The News, was on the government hit list and once he is “dismantled” the next target will be Shaheen Sehbai, the Group Editor of the newspaper. Dr Shahid explained that he was clearly told by a PPP government federal minister that he (Dr Shahid) has already been ‘dismantled.’ “Ansar Abbasi is being dismantled right now while Shaheen Sehbai will be dismantled in the near future,” he said. Dr Shahid Masood told The News that the message was conveyed to him in the last 48 hours through a federal minister. Shahid said that the minister was not threatening him directly but was conveying a message. “The establishment has decided to do this dismantling of senior journalists of the country (all incidentally belonging to the Jang Group of newspapers),” Dr Shahid quoted the federal minister as saying. Dr Shahid said that everything was being done by the government but the minister used the word “establishment”. It is important to mention here that the term establishment is generally used for the military authorities and intelligence agencies. According to Dr Shahid Masood, the minister told him that first he (Dr Shahid) had been ‘dismantled’ successfully. “Now a character assassination campaign against the Editor Investigations, The News Ansar Abbasi is under way, and after completely dismantling him (Ansar) a similar campaign will be launched against Group Editor, The News, Shaheen Sehbai. REFERENCE: Minister reveals media-bashing plans of government, says Dr Shahid By Muhammad Ahmad Nooran Wednesday, December 31, 2008

Dr Shahid, who hosts the Geo News programme “Meray Mutabiq,” which is recorded in Dubai, recently resigned as the chairman/MD PTV and as special assistant to the prime minister. Dr Shahid told this scribe that he responded to the minister by saying that it was unfortunate that the secret funds of the information ministry are being misused by bribing some mercenary journalists. Dr Shahid said that he told the minister that during his stay in a government department and later in government the use of this secret fund was confirmed. “However, it is very unfortunate that the secret fund of the information ministry, which was first used to bribe journalists to get support for government policies, is now being used to tarnish the image of some leading and independent journalists for the first time in the country’s history.” Dr Shahid said that he made it clear to the federal minister that government’s policy to tarnish the image of independent journalists by bribing other journalists through secret funds of the information ministry is going to fail and it will ultimately tarnish the image of politicians, democracy and the country. REFERENCE: Minister reveals media-bashing plans of government, says Dr Shahid By Muhammad Ahmad Nooran Wednesday, December 31, 2008

Despite all the above yet the Editor of The News International, Mr Shaheen Sehbai has the audacity to file this canard line in his bi-line “story” in The News. Shame on you Mr Shaheen!


Days after his meetings at the Nadra, an important journalist of the official news agency APP started calling TV anchors and media persons on behalf of Brig Imtiaz and each time he handed over the phone to the brigadier who wanted himself on the screens. Many anchors have gone on record to say the brigadier was too eager and ready to spills the beans. One anchor wrote that the brigadier said he wanted to explode a “political nuclear bomb”. That he was going to spill the beans against his own self was irrelevant and unimportant but this time he was trying to compensate the PPP for ‘Midnight Jackals’ against Benazir Bhutto. The part of the plot to attack the media is yet to be implemented as the operation is not yet over. politicians, he said that he himself (Kaira) was the biggest cell.REFERENCE: The return of the Daylight Jackals By Shaheen Sehbai with reporting from Mazhar Tufail and Ahmed Noorani Friday, September 04, 2009


Mr. Shaheen Shebai [Former Correspondent of Daily Dawn Pakistan, Former Editor of The News International, Ex Director News of ARY ONE TV Channel, Former Director of GEO News Network, and presently Group Editor, The News International, Jang Group of Newspapers, Pakistan] I hope you remember the background of Mr Shahin Sehbai [One of the Editor of The News International and earlier he was in Dawn], he had escaped from Pakistan [to save himself from the wrath of the Establishment headed by General Musharraf and Co particularly after the Controversy of Shaheen Sehbai's Story on the Murder of Daniel Pearl after the start of War on Terror] and Mr Shaheen used to run a Web Based News Service i.e. South Asia Tribune but suddenly Mr Shaheen Sehbai reappeared and closed his website [whereas Mr Shaheen during his self imposed exile in USA used to raise hue and cry against the Military Establishment that he and his family member's life is in danger] he returned to Pakistan and that too under the same Martial Law of General Musharraf and joined ARY TV Channel then GEO and then The News International [where he is presently working].

Now read that Mr. Mazhar Abbas, Senior Journalist and a Former Secretary General of Pakistan Federal Union of Journalists, instead of raising voice against Retrenchment of Working Journalists, is supporting a "Fraud" like Dr. Shahid Masood.

As a mark of protest against the move to ban Dr Shahid Masood’s programme Meray Mutabiq, I withdraw my name from the list of journalists invited to accompany Prime Minister Yousuf Raza Gilani on his official visit to Germany and the UK from November 30 to December 4. It does not mean that I agree with Dr Masood’s views, but it is the most undemocratic way and use of dictatorial tactics to silence someone’s voice that has hurt me. I hope the prime minister will order an investigation into the matter and allow Dr Masood to express his views on air. I thank you, Mr Gilani, for inviting me, but after this action my conscience does not allow me to undertake that journey. Dr Masood’s language and views, at times, violate the generally accepted norms of journalism, but the answer is not to gag the press like General (r) Pervez Musharraf did. He too had approached the UAE government in November 2007 to dislodge Geo and ARY from Dubai. Shahid Masood has always been an emotional person. I know him since he was in Sindh Medical College. He used to bring press releases of the Peoples Doctors Forum, PPP’s medical wing, while I was working in an evening newspaper in Karachi. I met him first during a hunger strike by young medical doctors outside Karachi Press Club. He was a great admirer of Zulfikar Ali Bhutto and Benazir Bhutto. Later, I came to know that he went to London and for sometime also worked at the Pakistan Peoples Party Secretariat. During his stay in London, he started writing for an Urdu evening newspaper in Karachi before joining ARY. I may be mistaken, but he too was a ‘jiyala’.

When he joined the channel, the electronic media was in its infancy but his programme “Views on News” started getting a large viewership. The Iraq war gave him the real boost. Dr Masood’s language skills and oratory made him the most popular anchor in the early years of the electronic media in Pakistan. At the same time many started believing that his views had tilted from left to centre, and afterwards from centre to right. During this period he hardly ever cared about the established journalistic norms, but within years he stole the show and became the head of that news channel. Later, he joined Geo and did a successful stint there. Also Geo TV never ‘owned’ his programme, meaning that he was free to speak his mind and the channel saved itself from any possible legal battle. I never liked his joining the state-controlled media organisation and he suffered a credibility loss when he became its managing director – a post he should have never accepted. He remained close to President Asif Ali Zardari for sometime and would not have left the job had Sherry Rehman not been the information minister. Through Meray Mutabiq-II, he made a comeback and to his luck President Zardari’s poor decision of not restoring the deposed judges gave a real boost to his programme’s ratings. The naive move of President Zardari’s camp to use the influence of the UAE authorities will only help Dr Shahid Masood, and the government will be the ultimate loser. As far as life threats to Dr Shahid Masood are concerned I think he should return to Pakistan and resume his programme from here. There are journalists in Pakistan who have bravely faced life threats. My only question, however, is that why recently Dr Masood and Shaheen Sehbai went to meet Asif Zardari as reported by Hamid Mir. All I want to say to Dr Masood is that “Life and death are in the hands of God. Let’s face it, Doctor sahib.” REFERENCE: Media under attack — again Mazhar Abbas Ex-secretary general, PFUJ Wednesday, November 25, 2009

Now read how "Ignorant Mr Mazhar Abbas" is and Mr. Mazhar was supporting a Fraud like Dr. Shahid Masood.

LAHORE: Noted TV show host Dr Shahid Masood is surrounded by yet another controversy after the surfacing of allegations regarding his role in forcing Dr Shazia Khalid out of the country. Shazia had alleged that an army officer had raped her in a hospital while she was serving in Balochistan in 2005. The controversy is associated with an email circulated with the name of noted defence analyst Dr Ayesha Siddiqa. The email said Dr Shahid Masood and another person, Mohsin Baig, harassed Dr Shazia, warning her that she and her family would be assassinated if they did not leave the country immediately and if the proceedings of her case were not halted in Pakistan. Dr Shazia was quoted as saying that Dr Shahid and Mohsin Baig made her rush out of the country. Daily Times tried contacting Dr Shahid a number of times for comments, but failed to get through. British refusal: Also, documents obtained from reliable sources in the British Home Office revealed that Masood was denied asylum in the United Kingdom for fraudulent practices.

According to the documents, he travelled to the UK on April 26, 2000, with his family. Masood sought asylum in Britain on May 3, 2000, but his request was denied by the British authorities who stated, “On June 9, 2000, a decision was made to give directions for his removal from the United Kingdom as mentioned in Section 16(1) of the Immigration Act 1971 and to refuse to grant asylum under paragraph 336 of HC 395.” Paragraph 336 of HC 395 authorises British officials concerned to remove any individual who enters the UK illegally. While giving the reasons for the rejection, the authorities wrote, “He claimed to have entered the United Kingdom on April 26, 2000, using a Pakistani passport of which he was not the rightful owner, accompanied by his daughter and his sister and her two children.” Dr Shahid attached a statement of evidence form SEF3 dated May 16, 2000, asylum interview record SEF4 dated June 5, 2000, and other documents supporting his application. The document mentioned Home Office Reference Number M1045053, and Port Reference Number EDD/00/4390. REFERENCE: Another controversy surrounds Dr Shahid Masood * Email claims TV anchor had role in forcing rape victim Dr Shazia out of country * Masood denied UK asylum for faudulent practices Staff Report Saturday, June 19, 2010\06\19\story_19-6-2010_pg7_4

Former PTV chief Dr Shahid Masood. — File - ISLAMABAD: The Pakistan Television Corporation has served legal notice on its former chief Dr Shahid Masood for recovery of Rs5.1 million which he had to pay as per his contract before leaving the organisation. Acting Secretary Information and Broadcasting Mansoor Sohail informed the Public Accounts Committee (PAC) on Tuesday that on May 27 the PTVC had sent the legal notice to the former PTV managing director, who also held the additional charge of its chairmanship for some time. The issue came before the PAC when it was scrutinising the ministry’s audit report for the year 2008-09. The cabinet secretariat vide its notification dated June 21, 2008, appointed Dr Shahid Masood as managing director of PTVC with the additional charge of chairmanship. He assumed the charge on the same date. As per appointment letter dated June 27, 2008, his contract period was five years and in case of early termination of the contract a notice of six months was required from either side or gross salary in lieu thereof. The gross salary of the officer was fixed at Rs850,000 per month.

Dr Masood tendered resignation which was accepted by the prime minister with effect from November 3, 2008. The officer did not serve the notice of six months and, therefore, was liable to pay the gross salary amounting to Rs5.1 million in lieu of the notice period. The irregularity was reported to the management on April 2, 2009, and to the ministry on June 1, 2009. PAC Chairman Chaudhry Nisar Ali said when it came to public money no favour should be done to anybody; therefore, the committee backed PTVC’s decision to serve legal notice on Dr Masood. Commenting on the overall working of the information ministry, the PAC chairman said the ministry was keeping its various operations secret which over the years had cast shadow over its affairs. Accepting that the ministry during PML-N’s two terms in power also remained involved in such activities, Mr Nisar called for a serious re-examining of its working. “Until this day, I am unable to understand why the ministry keeps a secret fund,” he said, warning that next time the PAC would like to know each and every penny spent by the ministry.

PTV FOUNDATION: The PAC directed the secretary information, who is also chairman of the PTV, to wind up its foundation whose affairs over the years had gone from bad to worse. Mr Sohail informed the committee that since taking over the charge of the ministry, he had a couple of meetings with the foundation’s board of directors and found it was not a viable option. In response, the PAC chairman said the committee also recommended the same and was willing to extend help to the PTV administration. The PTV board of directors in its meeting held on August 28, 2001, had approved incorporation of the PTV foundation. As per its charter, the foundation was established to carry on the business of advertising, publishing, film making, drama production to establish, operate studios, theatres and other institutions for the promotion of science, art and culture. So far the foundation has consumed Rs30 million loaned money but failed to start even a single project. REFERENCE: Notice served on former PTV chief Shahid Masood By Khawar Ghumman Wednesday, 02 Jun, 2010

KARACHI: Renowned anchorperson and news analyst, Dr Shahid Masood, has assumed the responsibilities of President of ARY Digital Network, ARY NEWS has reported. “Dr Shahid Masood has joined ARY Digital Network as President. He will be the administrative head of all the sub companies of the network,” said an announcement by the group issued here Thursday. Salman Iqbal, CEO and MD of the group, has felicitated Dr Masood on assuming new responsibilities and wished him a good luck, the channel reports. Dr. Shahid Masood will also host the ARY News programme Views on News. REFERENCE: Dr Shahid Masood joins ARY Network Updated: Thursday June 3, 2010 8:48:25 PM

One question that should be asked and is being ignored “who aired the news” and CJ “orders” government to find out about the news According to a notification released by the SC, directors of three local TV channels and Chairman Pemra, Mushtaq Ahmed, were informed by a notice to be present at the hearing. The full court will only do the hearings of judges’ restoration notification on 18th October. While other benches will proceed with their normal hearings. -DawnNews SC hearing for restoration notification on 18 Oct Saturday, 16 Oct, 2010

میڈیا اور ججز:’رد عمل ذرا زیادہ تھا‘
آخری وقت اشاعت: جمعـء 15 اکتوبر 2010 , 15:46 GMT 20:46 PST

“Burden of Proof”

“The burden of proof is upon the plaintiff and the taking of oath is upon the defendant.” (Al-Bayhaqi)”

Guilty by Suspicion is against the Spirit of Islamic Law because when you raise finger then it’s the responsibility of those who allege to produce witness. Benefit of doubt is always given to those who is under trial.

الْبَيِّنَةُ عَلَى الْمُدَّعِى وَالْيَمِينُ عَلَى الْمُدَّعَى عَلَيْهِ

The burden of proof is upon the plaintiff, and the oath is upon the one who is accused (Tirmidhi)

Therefore the ruler is forbidden from imposing a penalty on anyone, unless they perpetrate a crime which Shari’ah considers to be a crime, and the perpetration of the crime has been proven before a competent judge in a judiciary court, because the evidence could not be admissible unless it is established before a competent judge and in a judiciary court.

Jang Group is master of Spreading Rumors.

ISLAMABAD: Terming the headline —’CJs express concern over judges security; threats from admin’ — of a news report, regarding the security related meeting, that appeared in The News on Sunday as misleading, the Supreme Court office, in its press release issued here, has clarified the same as under: “It is clarified that the above-mentioned caption is misleading in so far as it gives the impression that the judges of the Superior Courts have direct clear threats from administrative officials, which is not the true reflection of the issue discussed in the above mentioned meeting nor the press release issued in this regard refers to any such threats. In fact, the meeting discussed the security related situation in view of the purported information ‘emanating from administrative authorities’ in relation to the alleged plot to target the Hon’ble Chief Justice of Lahore High Court as mentioned in the report of the Special Branch of the Government of Punjab. “Unfortunately, your above-mentioned captions portray the totally different message as if the Hon’ble judges of Superior Courts are being threatened by the administrative officials, which is not the case. It is expected that an appropriate clarification may please be published prominently, preferably at the same spot on the front pages of the two newspapers in order to set the record straight.” REFERENCE: SC clarification Monday, September 20, 2010 Shawwal 10, 1431 A.H.

Watch in the video below, Abbas Ather reveals without naming that it was a newspaper (Jang Group’s (Geo TV’s) newspaper The News) which had first spread a false rumour about the denotification of the Supreme Court judges on 19 January 2010. Try to search that news item via Google. And lo and behold. There is actually a news story in The News on that date. But there is a small problem here. The story has been removed from The News website; most probably very recently. No plan to withdraw judges' restoration notification - 19 Jan 2010 ... ISLAMABAD: There is no plan to withdraw the notification issued on March 17, 2009 for the restoration of deposed judges, including Chief ... [even the cache which is usually available is not available]

Abbas Ather’s conversation with Asma Jahangir in today’s Column Kaar (16 October 2010)- Part 1


Abbas Ather’s conversation with Asma Jahangir in today’s Column Kaar (16 October 2010)- Part 2


Abbas Ather’s conversation with Asma Jahangir in today’s Column Kaar (16 October 2010)- Part 3


Why? The reason is simple. The Supreme Court has ordered an inquiry to investigate those who created and disseminated the rumour; the court has asked Geo TV / Jang Group to produce their record as a part of that inquiry. By removing a culpable piece of evidence, Geo TV / Jang Group are trying to play smart. Ain’t they? However, we have been able to retrieve the removed story (which was reported by none other than the Ansar Abbasi / Muhammad Saleh Zaafir duo) from another website [Pakistan Tribune] (which thankfully copy-pasted this report from The News):


No plan to withdraw judges’ restoration notification The News Tuesday January 19, 2010 (1035 PST)

ISLAMABAD: There is no plan to withdraw the notification issued on March 17, 2009 for the restoration of deposed judges, including Chief Justice Iftikhar Muhammad Chaudhry, said an important minister. He was responding to a question of this correspondent about reports that the Pakistan People’s Party (PPP)-led coalition government was planning to technically knock out the judiciary in a ‘democratic way’.

But according to sources, the tug of war between the Pakistan People’s Party and the judicial echelon is not yet over. The PPP-led coalition government is planning to deal with the judiciary in a ‘democratic way’. The defiance strategy focuses on the use of constitutional means to make the judiciary toothless and powerless, said a highly reliable source.

However, the important minister who was initially reluctant to respond saying he was not the relevant person to talk on this issue, agreed to express his opinion after told that no other official was available. He said such reports were totally false and whatever steps the government would take would be in accordance with the law and Constitution. He said a propaganda campaign was being launched against the government to mislead the people. He said there may be such a proposal from any quarters, but the government had never committed violation of the Constitution. The government has not done anything which may offend the judiciary, he said, adding every proposal is thoroughly examined by the Presidency and the Prime Minister House and there is no chance that such a proposal can find any favourable response there.

But according to sources, President Asif Ali Zardari has made the PPP to use democracy and constitutionalism as its weapons to fight back. Initially, resilient Prime Minister Syed Yousuf Raza Gilani was also given a go-ahead signal on December 19, 2009 to make his allegiance to the president public after his meeting with Zardari. On the same day, the meeting of the PPP Central Executive Committee ended with a defiant mood. Heated speeches in the meeting considered SC decision “as part of a conspiracy”, informed sources said. The source also revealed that the appointment of Dr Babar Awan as law minister is part of the strategy to fight back judiciary with an executive push. Rescinding government notification and introducing a new ordinance protecting NAB beneficiaries are the options to be used by in coming days to put pressure on the Supreme Court.

Under the same procedural defiance strategy, another highly-placed source said the government intends to withdraw the notification of March 17, 2009 through which the deposed judges of the superior judiciary were restored to the November 2, 2007 position.

The source disclosed that by withdrawing the notification of March 17, 2009, the Presidency believes that the office of the chief justice will fall vacant, so neither any bench could be constituted nor could be any stay order issued until the appointment of a new chief justice.

On March 17, 2009, the Law Ministry had issued two separate notifications and Law Secretary Justice Agha Rafiq had read out the notifications in a press conference.

The first notification stated:

“Whereas the prime minister of Pakistan was pleased to announce on 16th day of March, 2009 that the deposed judges of the Supreme Court and high courts, including Mr Justice Iftikhar Muhammad Chaudhry, the deposed chief justice of Pakistan, shall be restored to the position they were holding immediately before 3rd day of November, 2007.

“Now therefore, the president of Pakistan is pleased to restore Mr Justice Iftikhar Muhammad Chaudhry, the deposed chief justice of Pakistan to the position he was holding immediately before 3rd day of November, 2007. Mr Justice Iftikhar Muhammad Chaudhry will assume office of chief justice of Pakistan on 22nd March, 2009, after retirement of Mr Justice Abdul Hameed Dogar, Chief Justice of Pakistan on 21st March, 2009.”

The second notification announced on same day stated:-

“The prime minister of Pakistan was pleased to announce on 16th day of March, 2009 that the deposed judges of the Supreme Court and High Courts, including Mr Justice Iftikhar Muhammad Chaudhry, the deposed Chief Justice of Pakistan, shall be restored to the position they were holding immediately before 3rd day of November, 2007:

“Supreme Court of Pakistan: 1. Mr Justice Javed Iqbal; 2. Mr Justice Khalil-ur-Rehman Ramday; 3. Mr Justice Raja Fayyaz Ahmed; 4. Mr Justice Ch Ijaz Ahmad.

“Lahore High Court: 1. Mr Justice Khawaja Muhammad Sharif; 2. Mr Justice Ijaz Ahmed Chaudhry; 3. Mr Justice Iqbal Hameed-ur-Rehman.

“High Court of Sindh: 1. Mr Justice Mushir Alam; 2. Mr Justice Maqbool Baqar. “Peshawar High Court: 1. Mr Justice Ejaz Afzal Khan.

“Now, therefore, the President of Pakistan is pleased to restore the above mentioned deposed judges of the Supreme Court and High Courts to the position they were holding immediately before 3rd day of November, 2007. These judges will assume their office with immediate effect.”

The source has confided that Law Ministry will be playing a pivotal role in the new strategy. Hence, it was important to replace Afzal Sindhu with Dr Babar Awan as law minister. The NAB beneficiaries in the government ganged together in ousting veteran PPP leader Afzal Sindhu. “Muhammad Afzal Sindhu, a veteran PPP leader having the distinction of being a member of the party’s Central Executive Committee during the days of late Zulfikar Ali Bhutto, is a respected lawyer and constitutional philosopher and was unlikely to agree to being part of this dirty game plan, hence he was sent to the Ministry of Railways last month,” the sources pointed out.

Secondly, under the same strategy the government will not take any step for reopening of cases in the Swiss court as was directed by the Supreme Court in its short order declared the infamous National Reconciliation Ordinance (NRO) void ab initio,” pointed out the source.

According to the source, had the government been serious in implementation of the Supreme Court, there was no need to wait for the detail judgment.

Thirdly, he said, the government has not appointed Justice (Retd) Khalilur Rehman Ramday as ad hoc judge of the Supreme Court as recommended by Chief Justice Iftikhar Muhammad Chaudhry. Advice of the chief justice was shelved by Law Ministry.

The recent spree of aggressive statements by Mr Zardari and PPP leadership is in a wake of being not sure about how army may react if SC throws ‘NAB beneficiaries’ out in a bid to make Pakistan corruption free and ensure that corruption is rooted out of society.

They are confident that their aggressive posture will make the military to refuse abiding by the Supreme Court order in case Article 190 of the Constitution is invoked by the Supreme Court of Pakistan, the source elaborated.

It may be recalled that Article 190 has so far been invoked only twice and on both the occasions, the military sided with the executive instead of abiding by the orders of the chief justice. He recalled that when Justice Sajjad Ali Shah had invoked Article 190 as chief judge, the-then chief of army staff Gen Jehangir Karamat had forwarded the court order to the Ministry of Defence for further process and hence the military defied the court order because Mian Muhammad Nawaz Sharif held the portfolio of the minister for defence at that time.

On the second occasion, a seven-member bench of the Supreme Court headed by Chief Justice Iftikhar Muhammad Chaudhry had ordered the state machinery including the corps and formation commanders of the Army on November 3, 2007 not to abide by any unconstitutional order of Gen Pervez Musharraf. But the Army defied the court order and a new Provisional Constitution Order (PCO) was issued by Musharraf, imposing martial law on the pretext of emergency, which was also described as emergency plus.

The source said that top advisers of the rulers are currently weighing all the available options but majority of them believes that there is no provision in the constitution for the restoration of a chief justice and the executive order through which the judges were restored could be withdrawn anytime.

It is, however, pertinent to recall here that the federal law secretary, while reading out the two notifications of March 17, 2009, had said as all the deposed judges were reinstated to the position of November 2, 2007, they were not required to take fresh oath. REFERENCE: No plan to withdraw judges' restoration notification 19 Jan 2010 ... ISLAMABAD: There is no plan to withdraw the notification issued on March 17, 2009 for the restoration of deposed judges, including Chief ... No plan to withdraw judges’ restoration notification Tuesday January 19, 2010 (1035 PST) Breaking News: The News (Jang Group) removes its 19 January 2010 false story to escape legal action 16 October 2010




Qurat-ul-ain said...

Pakistan’s Foreign Office, in its reaction to fake Wikileaks disclosures, had even gone to the extent of saying that ‘it was already aware of Indian designs in tribal areas and Afghanistan’, after the spokesman was questioned about the latest disclosures in the weekly briefing. However, the US State Department’s denial of the referred cables gave a new spin to the entire episode. ‘We are conscious of our responsibility towards the audience, and the media should not be used like this at the behest of vested interests,’ said Pervez Shaukat, president of Pakistan Federal Union of Journalists. ‘It is awful to know that the story carried malicious designs,’ said Urdu daily Khabrain. ‘It only goes to show how the media can get carried away in the heat of the moment without checking the facts,’ said daily Jang.

Qurat-ul-ain said...

WikiLeaks fake cables – Pakistani newspapers admit they were hoaxed, Papers apologise to readers for publishing anti-Indian comments alleged to have been said by US officials. Two leading Pakistani papers admitted today they had been hoaxed by a fake account of the WikiLeaks cables that portrayed Indian generals as vain, “geeky” and engaged in a “genocide” against Muslims in Kashmir. The News admitted the story “was dubious and may have been planted”. The left-leaning Express Tribune, which is published in co-operation with the International Herald Tribune, offered “profuse” apologies to readers. The bogus story – a laundry list of Pakistani nationalist accusations against archrival India – may be the first use of the WikiLeaks revelations for propaganda purposes, and underscores the depth of hostility between hardliners in the two countries. According to the reports, American diplomats issued withering portrayals of top Indian generals, calling one “self-obsessed, petulant and idiosyncratic”. There were also accounts of covert Indian intelligence funding for Islamist militants in Pakistan’s tribal belt, and for Hindu extremists inside India. The fake files also carried accounts of US officials heaping praise on Pakistan’s top generals and exonerating the Inter-Services Intelligence (ISI) agency of any involvement in the 2008 Mumbai attacks. A search of unpublished cables in the WikiLeaks database proved the claims to be entirely baseless, and by this morning two of the five papers that published the story hurriedly retracted it. The exact source of the claims is murky.